viatgesicaminades.blogspot.com

dilluns, 9 de maig del 2016

HOMO VIATOR. El viatge com a aprenentatge


Cau suau la tarda en un embolcall de colors tardorencs i tot, poc a poc, es va amansint, acostant-se a la pau, a la serenor del final de dia.
La brisa bufa portant-me olors i els colors del capvespre entren als meus ulls; entre tots dos,  revifen imatges i situacions viscudes fa molt temps, fa poc temps: una sortida de Sol al Taj Mahal,  la posta de Sol  en algun temple de Mandalay, uns nens jugant a la plaça intentant atraure la atenció del turista blanquet que beu una cervesa, el llarg perfil de les muntanyes de casa meva, la baixada del riu Mekong, la Lluna reflectida al pantà de Riudecanyes, els inacabables cims de l’Himàlaia, la solitud del desert i les seves nits al ras, la serra de Pradell i l’Argentera, la grandesa del Machu Pichu, les platges de Ko Muk i Ko Ngai, la selva de Taman Negara, el bosc encantat, els cims nevats del Pirineu, les valls seques del Iemen, l’antiguitat egípcia, la història romana, el Baix Camp des de la meva terrassa  ...
Fa molts anys que viatjo i encara no n’he perdut les ganes. Dono gràcies per haver tingut el defecte de la curiositat i la virtut de deixar-m’hi endur, el defecte de voler marxar sempre i la virtut de saber observar, el defecte de perdre’m pel món i la virtut de voler-m’hi integrar.
Els colors del dia s’acabaran en un negre puntejat de llumetes; potser la brisa es calmarà i amb ella, jo. Tancaré els ulls per continuar recordant tot el que he vist i pensant que he estat un home afortunat, molt afortunat de poder-ho viure i molt satisfet de la vida que he dut perquè també dels meus errors, que n’he tingut i molts, n’he après i m’han fet més gran.
I sobretot agraït de la bona fortuna que he tingut a la vida. No em cansaré de repetir que soc un home amb una existència molt afortunada.
La vida em posarà al meu lloc definitiu, no pretenc pas sigui significat, ni important, ni recordat, ni memorable. Pretenc sols haver viscut cada moment que m’ha estat regalat, haver fet una cosa bona al dia i haver-ne après una altre. Sé que no ho hauré sempre aconseguit, vençut sovint per foteses sense importància, per defectes evitables, per egoismes injustos. Però em sé reconèixer en ells, i sé que m’acompanyen a l‘aguait de qualsevol moment de feblesa que tingui.
El viatge m’ha ensenyat que no soc res dins la immensitat del món, que no soc més que qualsevol altre dels milers de milions d’humans de la Terra, que no moure’s de casa, pensar que el poble, la regió, el país és el centre del món, de l’univers es una bajanada pròpia d’aquells incapaços de mirar més enllà del seu nas.
Visc en un poble de molt poc més de mil habitants i us sorprendríeu de la quantitat de persones, fins i tot joves, que mai l’han deixat i pensen que son el melic del món. D’altres sí han sortit una mica però segueixen pensant que el seu poble és el millor de món mundial. No els entenc. No son dels meus.
El viatge, penso, és la pròpia essència de l’home, nascut nòmada, caminador, viatger, descobridor d’espais, d’horitzons. Admeto que, avui dia, un viatger compulsiu pot ser una mena de tipus inadaptat, sempre a la recerca d’alguna cosa diferent que doni llum a la seva vida.
I m’agrada dir que el viatge no ha de tenir com a destí una localitat llunyana i amagada de tot i de tots. El viatge comença en un mateix, en un mirar introspectiu de la pròpia realitat; és a partir d’aquí que es pot obrir la mirada a l’exterior i veure tot allò diferent copsant tot el seu mestratge, el seu missatge, tot allò que  ens fa veure que som com un gra de sorra de platja i que tenim infinitat de coses a aprendre.
Finalment, hauré viscut els meus somnis i no una vida de somnis.

I un cop hagi passat per aquesta vida el meu destí serà l’oblit, com ha de ser. El meu lloc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada