Avui
he volgut pujar a la serra; quan fa massa dies que no hi vaig m’enyoro de la
vista, de l’espai, del lloc. Ho he fet curtet perquè amb la temperatura que fa
no es massa aconsellable estar caminant a migdia i, a més, aquest any, noto que
la calor em fa baixar molt la pressió. Em faig gran.
Des
de de l’Argentera, plena dels estiuejants i amics que venen cada estiu he pujat
per la pista. Passats els Estrets he decidit ascendir pel camí del Trucafort.
Quina pena.
rasa feta per les motos |
més rasa feta per les motos |
estat actual del camí |
Tenim
els municipis, els guardes rurals, els mossos, la Guardia Civil del Seprona
però no aconseguim evitar que alguns motoristes passin pels camins que saben
tenen prohibits i els destrossen creant rases per les que desprès baixa l’aigua
i els acaba d’espatllar. I si troben algun tronc caigut no dubten en crear una
drecera.
nou camí fet per les motos per salvar l'entrebanc del tronc |
Ja
sé que per molts municipis és impossible crear cossos de vigilància, però
potser sí els seria possible posar tanques anti moto, però sembla no hi tinguin
cap interès. De fet, em pregunto, quina és la política municipal respecte dels
camins rurals, dels camins de muntanya, de les rutes senderistes, dels camins
que poden aportar un turisme tranquil amant de l’espai natural? I no parlo d’un
municipi en concret si no de la majoria dels de muntanya i en concret dels de
la Baronia d’Escornalbou.
Resposta:
Cap ni una. Van al que en castellà se’n diu: “aquí te pillo aquí te mato”. Que
tenen un problema?, miren si tenen una subvenció, l’arreglen i se’n obliden, de
manera que el problema torna a sortir al cap de sis mesos. De moment algú s’ha
posat una medalla i, més important, s’han gastat euros públics sense cap altra
finalitat que la medalla. Ho sento, em sembla molt pobre, molt trist i molt reprovable.
Per
llei els ajuntaments han de tenir un catàleg de camins del terme. Cap d’ells el
té. Això sí, algun s’ha gastat uns diners en fer un estudi d’alguns camins per
saber quina amplada i quin sol tenen. L’estudi rau oblidat a l’arxiu de les
coses inútils. Qui se’n ha beneficiat?
La
majoria d’ajuntaments tenen un pla urbanístic, però cap d’ells te un pla d’acció
al medi rural, el medi en el que estan immersos, del que viuen, del que formen
part i del que, ben planificat, en poden traure algun profit. Voleu més ceguesa
i inutilitat?
Tarragona
capital, fixeu-vos-hi bé, Tarragona ciutat té una xarxa de camins per tot el
terme i connectada als termes veïns que és un goig i un encant. I ja em direu
si Tarragona ho necessita. Per què cap dels municipis de la Baronia d’Escornalbou
té res de semblant?, es que ni tan sols tenen la intenció, ni pensament de
fer-ho. Segur que cap d’ells ens en donarà resposta i, si ho fa, serà
excusant-se en mil i una fal·làcies.
Soc
ben conscient de que cap, repeteixo, cap ajuntament ho té fàcil en els temps
actuals però aquesta dificultat no pot excusar el no fer res, com tampoc pot
excusar el fer per fer, gastant uns diners públics de manera puntual i sense
cap visió global de l’entorn rural del municipi i dels municipis veïns. Cal
començar a treballar per l’inici de les coses i primer de tot és establir una
pla general de camins rurals i la seva connexió amb els municipis veïns. Que
aquesta és una altra ja que, de que ens serveix un super camí que arribant al
municipi veí s’estronca? I aquí ja entrem en el bon veïnatge les gelosies, les
enveges i els interessos personals i polítics que passen per davant dels interessos
dels ciutadans.
Realment
ho veig tot amb tristesa.
Com
deia, he pujat com he pogut pel camí del Trucafort. La manca de manteniment fa
que les herbes, els matolls, les bardisses vagin creixent i, sobretot la part
baixa el camí, s’hagi fet estreta; però encara s’hi passa. En arribar a la
serra he vist que algú ha remarcat amb els senyals de GR l’antic traçat de la
ruta de manera que els desconeixedors no els cal passar per la pista. Agraeixo
i dono l’enhorabona a l’autor. La pintura encara està fresca – es un dir – no te
les mides exactes que dicta la FEEC però son clares i evidents. Personalment
trobo molt més agradable l’antic camí que sempre té visió a ambdues bandes de
la serra que no caminar per la pista de servei del parc eòlic.
He
baixat pel portell d’en Peiró i en tot ell hi ha les marques dels pneumàtics de
les motos i bicicletes. Per què ho fan? Certament tots en fem de coses prohibides,
jo també, però encara no he destrossat ni he ajudat a destrossar cap bé públic,
històric, tradicional o patrimonial.
cal dir el que son |
cal dir el que son? |
Tornant
al tema dels camins i la seva conservació. Ara fa poc més d’un any un municipi
va voler arreglar un camí tradicional en el que fa uns anys hi va col·locar
plafons i pals indicadors. Bé, endavant, no tenim pla general però fem alguna
cosa. Es va arranjar el camí, es van arranjar alguns plafons i alguns pals. Es
van col·locar baranes protectores per a vianants (???) i un banc (???). Mesos
desprès d’acabar les obres es van col·locar les barreres anti moto quan elles
ja havien tornat a mig malmetre el camí.
Aquest plafó va quedar fora del programa |
Dissimulat
en les obres del camí es va aprofitar per netejar unes pedreres. Bé, vinga,
acceptem pop com animal de companyia. Final de les obres: no tots els plafons s’han
refet, dels nous espais de les pedreres no hi ha cap indicació, o sigui que si
no ho saps, no hi aniràs (!!??) i en no haver previst una feina de manteniment
les herbes, bardisses, rebrots i demés s’estan menjant la feina feta. Conclusió: els 20.000,- euros (publicat per l’alcalde
al seu FB) de subvenció més l’¡mport que l’ajuntament hi devia dedicar s’esfumaran
en el temps, en l’oblit.
molt arregladet però sense manteniment les bardises el faran desaparèixer |
el rebrot dels olivers taparà altre cop el camínet netejat |
No
em sembla bé. Així de clar ho dic. NO EM SEMBLA BÉ.
He
treballat molts anys en el món de les empreses, no soc llicenciat en res, però
l’experiència m’ha ensenyat que tota inversió que es faci cal seguir-la,
MANTENIR-LA. Però m’adono de que aquest concepte, en política, no existeix, no
cal donar comptes dels diners públics usats, no cal justificar res. Sols la
puta medalla del moment.
Ho
sento, NO EM SEMBLA BÉ.
I
també sé que aquest escrit quedarà en l’oblit immens del FB i que si algun
alcalde, casualment i en un exercici de bona voluntat, el llegeix, farà un
somriure condescendent tot pensant: “bé, son coses d’en Jordi”. I girarà full.
Un
alcalde em va dir un dia: “la vida posa a tot hom al seu lloc”. I es cert, ben
cert. A mi el primer. Però el problema es que ell ho deia pels altres, per
aquells que el criticaven i critiquen. Pobret, no s’adona de que a ell també el
posarà al seu lloc.
Prohibit, prohibit, prohibit. No!
ResponEliminaJo sóc partidari d'utilitzar els camins, i si s'espatllen els tornarem a fer si cal; com s'espatllen les carreteres, les pistes, els camins veïnals, ... Els van fer a pic i pala, ara tenim màquines.
No es que sigui partidari del prohibir per prohibir. Crec que l'espai natural és el suficientment gran com per tenir-hi tots cabuda i tots tenim la nostra part de dret de gaudir-ne. Cal canviar coses, cert, i ens hauriem d'asseure tots en una taula. Jo vaig promocionar-ho a la fira MUNTÀNYUM amb diverses trobades i taules rodones.
EliminaEl que si afirmo es que mentre hi ha una llei que prohibeix anar a + de 120 a l'autopista i "tots" la respectem, igualment cal respectar la llei que impedeix circular per determinats corriols. Cordialment