SEGON VIATGE A SUD AMÈRICA.
31 d’octubre, dilluns. Riudecanyes.
De vegades em sembla que el meu cervell no funciona
prou bé. Sé positivament que dalt un barco em marejo si la mar comença a
bellugar. Tot i això vaig i compro un passatge per un creuer a la Patagonia
xilena. Em feia tanta il·lusió!!
Ara, tot revisant el conjunt del viatge, es quan
començo a pensar: “ostres, i si el segon dia ja em marejo d’allò més, què faré?
Ja ho tinc gairebé tot muntat, busos, hotels, avions,
sols em queden uns dies que he d’acabar de perfilar. Analitzo si desdonar el
bitllet del creuer i canviar les rutes, Calafate, Chalten, Ushuaia, Punta
Arenas, Puerto Natales, Puerto Montt .... Em faig un embolic i no sé per on
decantar-me.
He telefonat a Benet preguntant per alguna píndola contra
el mareig; la famosa Biodramina. M’entren dubtes de si farà prou efecte. Estic
desorientat, no sé què decidir. Tanco la pàgina del programa de viatge i escric
una mica, de vegades va bé això d’expressar les coses.
De moment aniré a acabar la maleta, a dinar i fer la
migdiada. A la tarda ja decidiré desprès de baixar a veure al Benet i parlar
més abastament de la Biodramina. El cert és que em fot molt canviar el programa
que ja tinc fet a hores de marxar i també em continua fent il·lusió aquest
creuer pels fiords patagonics xilens. De manera que ... endevino la decisió
final.
2 de novembre, dimecres.
Bus Plana des de Tarragona per anar a la T1, va 10
minuts tard i carregar equipatge es fa de manera salvatge, si vols en podries
robar, cada passatger carrega el seu i puja al bus, no hi ha vigilància, com
tampoc n’hi quan el retires. Però sí és còmode que et deixin a la porta de la
T1.
Per qüestió de preu volo amb American Airlines, no
m’agrada però l’economia mana. De moment ja surt una hora tard. L’avió és dels
antics, els armaris per posar les maletes no encabeixen la majoria de les
permeses de pujar a cabina. Les hostesses passen d’ajudar a col·locar-lo de
manera que els desconsiderats de sempre entorpeixen l’entrada dels altres
viatgers. El seient és poc còmode, no tinc TV, ni manera d’encendre el llum per
poder llegir. La primera pel·lícula que posen a les pantalles generals es de
dibuixos d’animals.
Primer ens ofereixen una beguda però sense res de
menjar. El dinar com arreu però amb el pa fred, bastant fred. Més tard donen un
gelat i més beguda per desprès dur-nos una capça amb una pasteta dolça petita i
una mena d’entrepà tipus bikini que bé podria de plàstic.
Arribem a l’aeroport de Miami. De moment un tren
automàtic per anar al control de passaports. Una sala grandiosa plena de
màquines automàtiques; al final he de passar pel tràmit manual. A partir d’aquí
em cal trobar com i on agafar el proper vol. Et fan sortir perquè arribes a la
zona de check-inn normal, i en el meu cas he d’anar al final de l’aeroport i
quan dic al final, vull dir que potser hi ha set o vuit-cents metres de
distància.
Finalment hi arribo i, lògicament, cal tornar a passar
el control de l’equipatge de ma i el detector de metalls. Brutal. Primer que
aquests americans son molt lents, algun d’ells fins i tot amb certa mala llet.
Aquí no hi ha excepcions: sabates fora, butxaques buides fins i tot de mocadors i a la majoria ens fan passar per
una màquina especial, ja no es fien ni dels seus raigs X. Evidentment en
tractar-se d’un aeroport transitat hi ha molta gent.
Ja sabia que no havia de passar per aquest país, no es
tracta sols de tenir-lo a la llista negra dels viatges, també he de fer-ho pels
trajectes partits. Mai més posaré el peus en aquest país, estan bojos,
neuròtics i son prepotents.
El vol a Buenos Aires surt una hora tard per “una
inspecció tècnica de darrera hora”. Caram, com a mínim han inventat una nova
excusa. Per passar l’estona dels enllaços he adoptat la tècnica de trobar un
raconet i ajaurem al terra, aquesta posició posa l’esquena recte i arrenglera
els malucs compensant la posició del seient de l’avió llargues hores
mantinguda.
L’avió de Latam és força millor que el dels americans i
va ple. Aconsegueixo dormir unes hores que em va molt bé per poder aguantar la
resta del trajecte.
3 de novembre, dijous.
Arribem a Buenos Aires sense massa retard. Tràmits per
canviar moneda, lentíssims. Agafo el bus ARBUS per anar al centre i connectar
amb el ferry, és l’opció més barata 180 pesos, uns 10 euros; però la
puntualitat tampoc els distingeix. La terminal del ferry és força gran, neta i
ben organitzada. Em dóna temps de fer un cafè amb un crusant i escriure
aquestes ratlles.
Em queda poc per acabar el
que anomeno el trasllat per començar el viatge. D’alguna manera ja l’he començat
perquè he travessat part de la capital argentina, però no hi he parat gaire
compte, sols he vist grans avingudes la majoria plenes de cotxes i edificis
alts, molts edificis i força alts. Verdaderament, el viatge començarà quan posi
els peus en terra uruguaina.
una avinguda bonaerense |
3 de
novembre, dijous
El
ferry surt a l’hora i es disposa a travessar el RIO DE LA PLATA. Per a mi,
acostumat al Francolí i l’Ebre això és un mar, que també ho és, però és un riu
que es tarda una hora en anar d’una riba a l’altra.
boca de sortida de Puerto Madero, Buenos Aires |
Colonia
del Sacramento, no tinc temps de veure-la, surto de la terminal del ferry i
vaig a la dels busos per arribar, finalment, a la destinació, Montevideo.
Un bus
força modern i gran que fa aturades arreu traslladant persones d’un punt a
l’altra. Punts desconeguts per a mi, alguns enmig de la plana i d’altres en una
mena de ciutats.
La
carretera és gairebé recta i en bon estat, a la dreta, tot i que lluny tinc el
Rio de la Plata. El paisatge és pla completament, salpebrat de petits espais
amb turons que no s’aixequen més de 10 metres, tot verd, ja sigui de conreus o
d’arbres, eucaliptus i pins. Tanques metàl·liques arreu guarden propietats,
algunes cases enmig del camps i en algunes propietats, vaques i cavalls. Suposo
que és el paisatge que s’espera d’Uruguai, grans propietats dedicades a
l’agricultura i la ramaderia.
De
pobles pocs i com a escampats, amb cases baixes, unifamiliars aïllades.
Finalment la capital. T’adones de que hi arribes pels barris externs a cases
evidentment pobres, brutes i amuntegades. Poc a poc trobes altra mena
d’edificacions fins que entres dins el cor de la ciutat amb les seves avingudes, semàfors, edificis
alts i trànsit, molt trànsit.
Amb un
taxi a l’hotel. Una dutxa, canvi de roba i a sopar. Per avui ja n’hi ha prou.
Mal comptat han estat 40 hores des que vaig sortir de casa.
4 de
novembre, divendres
Esmorzar
i al carrer, cal patejar-se la ciutat vella, que tampoc en té tant però així li
diuen.
Primer
la plaça de la independència amb una estàtua de José Gervàsio Artigas, un altre
militar destacat de la història d’alliberament sud americà. Monuments en té
molt pocs Montevideo, la ciutat vella es quadriculada i és com una punta que
s’interna al mar, o al riu, no ho tinc clar. El que si té son molts teatres,
molts dels monuments que es citen al mapa turístic son teatres, la gran majoria
sense cap interès arquitectònic.
plaça de la Independència, part. Montevideo |
Places
n’hi ha algunes, ben verdes, amb grans arbres i aprofitades per les persones,
be als bancs, a les terrasses dels bars, per mercadets. En ser primavera hi ha
vida al carrer.
Dono la
volta, caminant, a la punta de la ciutat, una part d’ella tancada al mar pel
port i les seves instal·lacions i l’altra amb un bon passeig apte per caminar,
córrer, passejar, pescar i altres usos. De coses antigues, cap.
passeig marítim |
Torno
al centre i ensopego amb un taller d’artesania amb peces ben boniques, a la
tarda en compraré alguna. i aprofitaré per anar a veure la font dels candaus i l'estàtua de Carlos Gardel.
I força gent va amb el seu mate, també elles. Porten la cassoleta plena d'herba i el termo amb l'aigua sota el braç, hi tenen traça, ja gairebé forma part d'ells mateixos.
i el mate que no manqui |
Carlos Gardel |
I aquí
s’acaba Montevideo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada